Pakiet mobilności

Zmiany od lutego 2022!!! 

1. Delegowanie

a) Wyłączenie z delegowania:

  • tranzyt
  • przewozy bilateralne (z/do PL) plus maksymalnie dwie dodatkowe operacje

b) Objęcie delegowaniem:

  • cross-trade (przerzuty pomiędzy innymi krajami niż siedziba firmy, np. transport wykonywany przez Polską firmę na trasie z Niemiec do Francji)
  • kabotaż

c) Uproszczenie obowiązków:

  • brak konieczności ustanawiania przedstawiciela
  • tłumaczenie dokumentów jedynie na język angielski
  • dokumentacja elektroniczna

d) Utrudnienia:

  • korzystanie z pełnych układów zbiorowych (zwiększenie kosztów wynagrodzeń, a także trudności w rozliczaniu)
  • brak możliwości zaliczania diet i ryczałtów (kwoty dodatków związanych z podróżą służbową nie mogą być zaliczane do płacy minimalnej)
  • możliwość utraty reputacji za niedostosowanie się do wytycznych

2. Dostęp do rynku

a) Powrót każdego pojazdu do centrum operacyjnego firmy w kraju siedziby raz na co najmniej 8 tygodni

b) Kabotaż:

  • zachowane zostają dotychczasowe zasady (transport międzynarodowy, 3 operacje i 7 dni)
  • dodatkowy 4-dniowy okres przerwy pomiędzy kabotażami tym samym pojazdem,z uwzględnieniem kraju

c) możliwość utraty reputacji za niedostosowanie do wytycznych

3. Łatwiejsza kontrola

a) Obowiązek wpisu kraju w tachografie po przekroczeniu granicy (tylko w UE) dla tachografów analogowych od 20.08.2020 r., a cyfrowych od maja 2023 r.:

  • w pierwszym możliwym i bezpiecznym do zatrzymania miejscu
  • kierowca wpisuje kraj, do którego wjeżdża
  • kontrola płacy minimalnej, kabotażu oraz powrotów kierowców i pojazdów
Zmiany od maja 2022!!! 

1. Busy od 2,5 tony DMC w międzynarodowym transporcie rzeczy oraz kabotażu

a) Po 21 miesiącach od momentu opublikowania przepisów:

  • w przypadku przewozów zarobkowych spełniają wymogi dotyczące zawodu przewoźnika drogowego oraz uzyskują licencję
  • wymóg zabezpieczenia finansowego – pierwszy pojazd 1 800 euro, każdy kolejny 900 euro.

b) Od 1 lipca 2026 r.:

  • obowiązek dostosowania się do wszystkich wytycznych 561/2006/WE
  • wymóg instalacji i użytkowania tachografu

2. Kolejna wersja inteligentnych tachografów

a) Montaż w nowych pojazdach – 2 lata po wejściu w życie przepisów technicznych

b) Nowe funkcje:

  • automatyczna rejestracja przekroczeń granic
  • rejestracja miejsc załadunku/rozładunku
  • rejestracja rodzaju przewozu (osób lub towarów)

c) Obowiązkowa wymiana na tachografy inteligentne drugiej generacji w transporcie międzynarodowym – brak możliwości aktualizacji obecnie znanych urządzeń.

 

Zmiany od 20.08.2020 r. które już obowiązują!!!

1. Obowiązkowy powrót kierowcy do centrum operacyjnego (bazy) lub miejsca zamieszkania kierowcy co 4 tygodnie:

  • powrót na co najmniej 45 godzin;
  • w przypadku wykorzystania w trasie dwóch odpoczynków tygodniowych skróconych – powrót przed kolejnym odpoczynkiem tygodniowym regularnym (co 3 tygodnie).

2. Zaostrzenie reguł dotyczących odpoczynków tygodniowych skróconych. Kierowca międzynarodowy może odbyć dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku z rzędu (2x24h), pod warunkiem, że:

  • rozpoczął przynajmniej dwa skrócone odpoczynki tygodniowe poza granicą;
  • w każdych czterech tygodniach zrealizowane zostały dwa tygodniowe odpoczynki regularne i dwa skrócone;
  • po dwóch odpoczynkach tygodniowych skróconych, kolejnym odpoczynkiem powinien być tygodniowy regularny, poprzedzony rekompensatą za dwa poprzednie skrócenia – w bazie lub miejscu zamieszkania (konieczność udokumentowania powrotu/miejsca).

3. Uszczegółowienie i podkreślenie zakazu odbierania odpoczynków tygodniowych regularnych w kabinie pojazdu:

  • zakaz dotyczy regularnych tygodniowych odpoczynków oraz postojów trwających więcej niż 45 godzin (np. z powodu odbieranej rekompensaty);
  • dodatkowe założenie, że odpoczynek przez 45 godzin odbywa się w miejscu przyjaznym dla wszystkich płci z odpowiednim zapleczem sanitarnym oraz sypialnym.

4. Możliwość przedłużenia jazdy dziennej oraz tygodniowej o maksymalnie 2 godziny przy powrocie do bazy lub do domu na odpoczynek
tygodniowy:

  • konieczność udokumentowania odstępstwa od przepisów i szczególnych okoliczności, tak jak w przypadku art. 12/561/2006 (dodatkowy ustęp w art. 12);
  • wydłużenie czasu jazdy o 2 godziny, tylko jeżeli kierowca odbierze 30 minut dodatkowej przerwy przed tym okresem i powróci na odpoczynek tygodniowy regularny – 45 godzin;
  • obowiązek rekompensaty tego czasu z innym dowolnym odpoczynkiem w ciągu 3 tygodni;
  • brak możliwości powołania się na omawiany paragraf przy naruszeniu zasad odpoczynków tygodniowych.

5. Pozostałe ważne zmiany:

  • możliwość przerwania na promie odpoczynków tygodniowych – 24 godziny oraz 45 godzin (przy 45 godzinach muszą zostać spełnione dodatkowe warunki – podróż 8 godzin i kabina sypialna).
  • dodatkowe wyłączania z 561/2006, np. pojazdy przewożące gotowy beton .
  • inne zmiany np. obowiązek rejestracji powrotów, symbole państw na wykresówkach, zmiana zasad przerw w załodze.